Mostanában gondolkozom azon, hogy lecseréljem az ezeréves Motorolámat valami újabb, „csili-vili mobiltelcsire”. Ennek kapcsán megdöbbenve tapasztalom, hogy azalatt az idő alatt, amit én vele töltöttem, milyen nagy mértékben változott meg a mobilpiac. A mobilszolgáltatók röviden és tömören szólva elszemtelenedtek, és ez végül is érthető, mert semmi nincs, ami akadályozná őket ebben. Itthon négyféleképpen vehetsz mobiltelefont, de az biztos, hogy minden esetben kompromisszumokat kell kötnöd. Belgiumban bezzeg!
Lehetséges, hogy bemész a kiválasztott szolgáltató márkaképviseletébe, ahol eléd raknak pár mobilt, hogy ezek vannak. Meg egy katalógust, hogy ezeket meg lehet rendelni, pár hét és itt lesznek. Az egyik baj az, hogy nincs igazi választék. A másik, hogy leszedik a telcsire telepített gyári menüt, helyette rárakják az adott szolgáltató gagyi szar szoftverét, amitől belassul a telefon, szinkronizálási gondok támadnak egyéb eszközökkel, és bizonyos funkciók (pl. képek, zenék, videók áttöltése számítógépről) nem lesz elérhető. Hogy rendeld meg, Fogyasztó, a háttérképet a live!-ról, vagy a zones-ról jó pénzért, nehogymá’ te döntsd el, mit akarsz látni valahányszor megnézed az időt a telefonon. A szolgáltatónál vásárlás egyéb, jelentős problémája az, hogy kétlépcsős a garancia-ügyintézés, tehát két cég – a mobilszolgáltató és a gyártó szervize – keresi a kifogást, hogy elhitesse veled, miért működik jól a láthatóan rosszul működő telefonod. Ráadásul annak ellenére, hogy ilyen kompromisszumokat kell kötnöd, a teló ára alig marad el a más, megbízható forrásból vásároltétól és jóval drágább, mint a sarki, arab mobil- és ékszerüzletben. Sőt, mostanában még reklámot is raknak a borítójára, hogy amikor használod, akkor is reklámozd a céget, ahová fizeted a percdíjat.
Telefont vehetsz még márkaboltban, vagy nagy elektronikai üzletben is. Ekkor nem kell szenvedned a szolgáltató korlátozó menürendszerével, nem kell szégyenkezned a reklám miatt, viszont erősen limitált a modellválaszték és a mobilért jóval értékén felül kell fizetned. Cserébe tisztázottabbak a garanciával kapcsolatos felelősségi körök, és talán valami supportot is kapsz, de ez még messze nincs egyensúlyban azzal a pluszpénzzel, amit elkérnek tőled.
Aztán vásárolhatsz használtan is telefont, ami olyan, mintha 19-re lapot kérsz. Olcsón kapsz telefont, de nincs garancia, és ki tudja, milyen szoftveres és hardveres hibák jönnek elő használat közben. Nem lehet tudni, ki és mire használta a mobilt előtted, és esetleg mikor kopog a rendőrség, amely a birtokodban lévő telefont keresi. Persze a bizonytalansági tényező nagyban csökkenthető, ha ismerőstől és nem eldugott internetes oldalak fórumaiból vásárolsz, de alaposan utána kell nézni mindennek.
Egyelőre a legjobb módszernek a sarki arabnál vásárolt, új telefon tűnik. Ami olcsóbb, használhatóbb (gyári menü miatt), mint a szolgáltatónál vásárolt, és gyakran vállalnak rá garanciát is egy minimális pluszpénzért. Ezen kívül olyan ritka modellekhez is hozzájuthatsz, amelyeket egyébként nem forgalmaznak itthon. Viszont ott van a baj, hogy nem tudod, honnan származik a mobil, és a garancia érvényesítéséhez is elkellhet néhány „felnőttebb gyerek” ismerős.
A megoldás az lenne, ha betiltanák a szolgáltatóknak, hogy magukhoz kössék a telefont. Most ez úgy működik, hogy ha ők belepiszkálnak a telóba szoftveresen, amitől lassabb és butább lesz a készüléked, az rendben van. Ha te visszaállítod a gyári állapotot, elveszik a garancia, ráadásul megsérted a velük kötött szerződést. Okos. Így a szolgáltató pénzt kap egyszer a gyártótól, amiért forgalmazza a készüléket, másodszor tőled, amikor megveszed, harmadszor megint tőled, amikor fizetsz a használatáért. Negyedszer, ha szeretnéd kihasználni a készülék tudását.
Belgiumban – ami azért nem az agyonszabályozott piacáról híres ország – például tilos a szolgáltató és a telefon összekötése, mert ez megnehezíti a szabad szolgáltatóváltást, vagyis közvetve akadályozza a szabad piaci versenyt. Ausztriában ugyan ez nem tilos, de már pár euróért olyan telefont vágnak hozzád, amely itthon belekerül egy-két, éves BKV bérlet árába. Itthon drága a telefon és szolgáltatók egyelőre jogosan akadályozzák a szolgáltatóváltást, ha meg akarod tartani a telefonodat.
Utolsó hozzászólók